اعلان

على طريقة رسائل البحر.. مدرب غطس يعثر على زجاجة بداخلها "سر" في دهب (صور)

رسائل البحر
رسائل البحر

عثر بيشوي فايز، المصور والرحالة ومدرب الغطس، على زجاجة بإحدى شواطئ مدينة دهب، الذي قرر الاستقرار فيها، إذ وجد بداخلها مجموعة من الرسومات والرسائل الجميلة التي تعبر عن نفسية صاحبها قبل إلقائها في البحر وتركها للأمواج.

رسائل البحررسائل البحر

وقال فايز، في تصريحات لجريدة 'أهل مصر': 'كنت ماشي من فتره الصبح بدري، وانا بنضف الشاطئ من الزبالة، لقيت وقتها البحر يحدف إزازة.. فرحت أشيلها علشان أكمل تنضيف البحر'.

رسائل البحررسائل البحر

وتابع: 'لقيت جواها حاجات زي ما تكون في رسومات أو حاجة مش عارف هي أيه بس كنت حاسس أن وراها قصة جميلة، فعملت استفتاء عشان افتحها ولا اسبها الناس أغلبها وافقوا بنسبة كبيرة، ونشرت الصور بعد كدة على الصفحة اللي كانت فعلاً جميلة'.

رسائل البحررسائل البحر

و بحديثه عن استقراره في دهب، أكد بيشوي فايز، أنه يعمل في الوقت الحالي مدرب غطس في المدينة الساحلية، إذ يعلم الزوار رياضة الغوص تحت سطح الماء، ولا يتخذه فقط كعمل، ولكنه يشعر بالسعادة عنما يشاهد لحظات استمتاعهم بجمال الطبيعة من شعب مرجانية وحيوانات البحرية، ويساعدهم على اكتشاف الكنوز المخفية تحت البحر.

رسائل البحررسائل البحر

وكشف بيشوي فايز عن آخر مشاريعه في مجال التصوير قائلاً: 'أعمل في الوقت الحالي على توثيق كل شيء في مدينة دهب من عادات البدو إلى الرحلات والأماكن الجميلة والجرافيتي المرسوم على الحوائط'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً