اعلان

محاكم الأسرة في أسبوع.. مصطفى: "تليفونها ما بيفصلش وبتخرج من غير إذني".. ياسمين: "قفشته بيمارس الشذوذ مع صاحبه بقميص نومي"

محكمة الأسرة
محكمة الأسرة

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق خلال هذا الأسبوع، باختلاف الأسباب والدوافع، أبطال هذه القصص أشخاص عاديون، ولكن كتب لهم القدر أن تسجل أسماؤهم فى سجلات القضاء.

وترصد 'أهل مصر' أغرب القضايا التى طرأت على محكمة الأسرة هذا الأسبوع.

مصطفى: "بتتكلم في التليفون كتير وبتخرج من غير إذني"

تقدم 'مصطفى'، بدعوى قضائية أمام محكمة الأسرة لرفع دعوى نشوز ضد زوجته بعد عامين ونصف من الزواج، مبررا ذلك بقوله: 'حياتى معاها بقت صعبة، عندية وعمرها ما تفكر إزاي تسعدني وتحافظ على بيتنا، طول الوقت تليفونها بيرن وتتكلم مع أهلها وصحباتها بالساعات، ومش مهم وجودي ولا الصداع اللي بيجى بسبب تليفونها اللي مبيفصلش، حتى يوم إجازتي، اللى ببقي مستنى فيه مراتي تهتم بيا مش بلاقي أي اهتمام خالص، ومحبتش أخرب البيت لحد ما اتجرأت وبقت تخرج من غير إذني، وحذرتها كتير لكن ما فيش فايدة وآخرتها بتهددني بقائمة المنقولات الزوجية'.

سما: "مارس معايا الجنس وإحنا مخطوبين وبعد الزواج بيعاملني على اني خاينة"

كنت بثق فيه جدا من قبل الزواج، واتجوزنا بعد قصة حب سنتين، ولكن ضعفنا فى فترة الخطوبة قبل الفرح بشهر، وحصلت بينا تجاوزات لحد ما للأسف وصلنا لممارسة العلاقة فى شقة الزوجية، وشعرت بالندم أنا وهو، ومن وقتها وبعد الزواج بدأت معاملته تتغير معايا، مالقتش الإنسان اللى حبنى، بقى واحد كله شك، ومعاملته ليا اني خاينة ومافيش ثقة فيا، بتعذب من نظراته ومعاملته الجافة ليا'.. نطقت بهذه الكلمات سما 'اسم مستعار' وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام واحد من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

ياسمين: "قفشته بيمارس الشذوذ مع صاحبه بقميص نومي"

لم تتخيل 'ياسمين' صاحبة الـ25 عاما أن تكتشف بعد زواجها بـ11 شهرا، أن زوجها شاذ جنسيا، حيث رأته داخل الشقة مع صديق له وهو يرتدى قميص النوم الخاص بها مستغلا وجودها مع والدها فى المستشفى، ليمارس الرذيلة مع صديقه، ولكن شاء القدر أن يكشف ستره أمام زوجته، لتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها .

ليلى: صحيت على صورة فرح جوزى في "فيس بوك"

أسندت الزوجة الثلاثينية ظهرها إلى أحد الجدران بمحكمة الأسرة، بعد أن لجأت إليها بحثًا عن الخلاص من زوجها، الذي عانت معه على مدار 10 سنوات من لحظة الزفاف، وهى صابرة، وتعينه على متاعب الحياة، حتى استيقظت على خبر زواجه من أخرى، منشورا عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي 'فيس بوك'، لتُقرر أنه يستحيل العيش هى وهو تحت سفق واحد.

"مها": "جوزي بيقولي إنتي خام زيادة عن اللزوم"

تقدمت 'مها'، بدعوى قضائية لطلب الخلع من زوجها بعد عامين من الزواج، مبررة ذلك بقولها: 'مكنتش أعرف أن البنت الخام اللي بتتكلم بطريقة طبيعية، ومالهاش في اللف والدوران حاجة عيب، غير لما اتجوزت من جوزي، اللي طول الوقت يتريق على طريقة كلامي ولبسي، ومحسسني بالنقص، ولو اتكلمت في أي موضوع يستخف برأيي حتى لو قدام أهله، لحد ما نفسيتى تعبت تعبت من معاملته دي، وبقيت أكره أتكلم معاه أو أشوفه قدامي، وأبعد عن أى مكان في تجمعات عائلية بسبب إنعدام الثقة في نفسي حاولت أتغير ومعرفتش'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
التموين: توريد 900 ألف طن قمح محلي حتى الآن.. وإضافة فترة مسائية لاستلام المحصول