اعلان

محاكم الأسرة في أسبوع.. ندى: "جبته من شقة صاحبتى المطلقة كان نايم في حضنها".. ومحمد: "بتكلم راجل في العلاقة الجنسية"

محكمة الأسرة
محكمة الأسرة

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق وغيرها خلال هذا الأسبوع، باختلاف الأسباب والدوافع، أبطال هذه القصص أشخاص عاديون، ولكن كتب لهم القدر أن تسجل أسماؤهم فى سجلات القضاء.

وترصد "أهل مصر" أغرب القضايا التى طرأت على محكمة هذا الأسبوع.

رحمة في دعوى خلع: "بيعامل زميلاته بحنية وأنا بيضربنى بالشبشب"

تقدمت رحمة بدعوى قضائية أمام محكمة الأسرة بزنانيري لطلب الخلع من زوجها بعد عامين من الزواج مبررة ذلك باستحالة العشرة معه بقولها: "نفسي يعاملنى زى ما بيعامل باقي الستات دا أنا بشوف طريقته مع زميلاته فى الشغل كلها رقة وحنية ويسأل عليهم ويهتم بأتفه الأشياء ويعزمهم، دا كمان لو واحدة عندها مشكلة يسهر الليل بطوله يحكى معاها، ويوصل لحل ويخرجها تانى يوم لو مزاجها لسه مضايق، ببقي بولع من الغيرة ومن معاملته دى، ولو اتكلمت واتخانقت معاه يضربنى بشبشب الحمام، وكأنى جارية عنده، هو عايش حياته وبيمنعنى حتى أسلم على ابن عمى".

إسراء تطلب الخلع: "حاول يعمل علاقة قبل الدخلة عشان يكسرني"

بمجرد ما كتبنا الكتاب وهو اتحول شخص تانى شهوانى بشكل مش طبيعى كل الوقت يتكلم معايا عن العلاقة الزوجية، كنت بحاول أصده لأن لسه قدامنا شهور للجواز وممكن نعمل حاجة غلط بالشكل دى وأنا مش حابة كدا، لكن هو أصر على طريقته معايا، وكنت عشان ما يضايقش أتحمل الكلام وخلاص، لكن اتجنن بقى يستنى يجى البيت عندنا ويحاول بأى شكل يلمسنى فى أماكن حساسة كنت بتعصب عليه لحد ما طلب أنى أروح معاه فى مرة شقتنا اللى هنتجوز فيها، ورفضت طبعا لكن هو ألح لحد ما بلغت والدتى بكل حاجة".. جاءت هذه الكلمات على لسان إسراء وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها قبل ليلة الزفاف بشهور.

ندى تطلب الخلع: "جبته من شقة صاحبتى المطلقة كان نايم في حضنها"

غلطتى من البداية انى عرفته على صاحبتى المطلقة لكن كنت واثقة فيه جدا وهو كان محسسنى انها زى اخته واستحالة يبص لها لأن عينه مليانة، لكن كان كذاب واستغل سذاجتى انهم يعملوا علاقة من ورايا ويروح شقتها ويبات عندها كمان، لدرجة ان حد شافه وروحت لقيته بايت فى حضن صاحبتى، ولما واجهته قال انها لحظة ضعف واتجوزها عرفي".. جاءت هذه الكلمات على لسان ندى وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عامين ونصف من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

محمد لقاضي الأسرة: "بتكلم راجل في العلاقة الجنسية ومش حاسة بالذنب ناحيتي"

تقدم محمد بدعوى قضائية أمام محكمة الأسرة لرفع دعوى تطليق ضد زوجته، بعد أن أكتشف شات جنسي بينها وبين أحد الرجال على مواقع التواصل الاجتماعي، وعندما واجهها بذلك أنكرت في البداية، حتى أن صفعها على وجهها اعترفت أنها تحدثت مع هذا الرجل ولم تعرفه من قبل نتيجة لإهمال جوزها وانشغاله الدائم بالمال والعمل، دون الالتفات إلى احتياجاتها الشخصية، ولكن سرعان ما أنكر الزوج هذا الكلام حيث أنه أكد أنه بالفعل يعمل من أجل توفير حياة كريمة لها وخاصة أنها لا تكف عن طلبات ومصاريف للمنزل، ولكن كان يأتي من العمل ويجلس معها ولكن هي تبرر خيانتها حتى لا تشعر بالذنب فقط.

صفاء تطلب الخلع: "فضحني وقال إني غلطت معاه قبل الزواج"

كنت فاكراه إنسان مخلص وهيقدر حبي ليه، ساعدته انه يتجوزني واديته فلوس من وراء أهلي عشان غلطنا مع بعض، وكنت فاكره أنه هيفضل سر بيننا لكن للأسف بعد الجواز بكام شهر فضحني، وقال لكل الناس اني رخيصة وسلمته نفسي قبل الجواز، وهو طلع راجل واتجوزني عشان الفضايح، على الرغم أنه عشان يتمم الجواز وميقولش لحد أخد فلوس الجهاز مني، وفي الآخر بيذلني ويضربني"، جاءت هذه الكلمات على لسان صفاء، وهي داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع ضد زوجها بعد 10 أشهر من الزواج مؤكدة على استحالة العشرة بينهما.

رباب في دعوى الخلع: "أمه قفلت عليا باب الشقة عشان ما اروحش الامتحان"

لم تتخيل رباب أن والدة زوجها تصل بها الغيرة منها إلى منعها من الذهاب للامتحانات وغلق باب الشقة من الخارج وأخذ المفتاح معها، حتى لا تستطيع أن تذهب لأداء الامتحان وتفتح لها بعد مرور وقت الامتحان بحجة أنها كانت نائمة ولم تسمعها، لتتشاجر معها ويعلم زوجها ويتعدى عليها بالضرب لأنها تحدثت مع والدته بصوت عالي، مما جعلها تقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 7 شهور من الزواج، مبررة استحالة العشرة معه.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
أبومازن: اجتياح رفح الفلسطينية سيمثل أكبر كارثة بتاريخ الفلسطينيين