اعلان

"الحياة الواقعية مختلفة عن شغل الدراما".. رسالة محمد سليمان عبد المالك للرئيس الأوكراني

فولوديمير زيلينسكي
فولوديمير زيلينسكي
كتب : محمد سعد

انتقد السيناريست محمد سليمان عبد المالك سياسات الرئيس الأوكراني فولوديمير زيلينسكي، والذي كان يعمل ممثلا كوميديا قبل اتجاهه إلى السياسة، وذلك بعد بدء القوات الروسية عملياتها العسكرية داخل الأراضي الأوكرانية.

وكتب محمد سليمان عبد المالك، عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي 'فيس بوك'، 'الدرس اللي لازم يتعلمه رئيس أوكرانيا اللي كان في الأصل ممثل كوميدي، ونتعلمه معاه كمان، إن حسابات الحياة الواقعية مختلفة تماما عن شغل الدراما والحواديت.. هو النهاردة بطل تراجيدي وحيد شاعر بالخذلان من كل العالم، جايز يكون قاعد في مكتبه وباصص للسقف وفيه مزيكا حزايني شغالة في الخلفية، بس محدش هيتعاطف معاه للأسف، التعاطف كله هيروح للمواطنين المفزوعين اللي بيجروا في الشوارع هربانين من جحيم الحرب، ولمقاتلي جيشه اللي اتسبب بحماقته وثقته في مثاليات الغرب الكلامية إنهم ينهزموا'.

وتابع 'عبد المالك'، 'العالم مكان قاسي وغشيم، بيتعمل فيه ألف حساب للي ما بيسكتش على حقه، عشان كدة هتلاقي فيه معجبين ببوتين رغم كل شئ، لإنه ما خافش وما تراجعش ونفذ تهديداته رغم عواقبها الجسيمة المحتملة، أما فرسان طواحين الهوا فدول آخرهم يتكتب عنهم رواية زي دون كيشوت، اللي حاول يقلد فرسان العصور الوسطى فركب حمار ومسك سيف خشب وحط الحلة على دماغه كإنها خوذة، وحول نفسه إلى مسخرة'.

ودعا الرئيس الأوكراني فلاديمير زيلينسكي، نظيره الروسي للجلوس إلى طاولة المفاوضات، ووقف الأعمال العسكرية بين روسيا وأوكرانيا، وقال في كلمة ألقاها اليوم، مخاطبا الرئيس الروسي باللغة الروسية: 'دعنا نجلس إلى طاولة المفاوضات لوقف موت الناس'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الاتحاد السكندري وزد (0-0) بالدوري المصري (لحظة بلحظة) | نهاية الشوط الأول