اعلان

محكمة الأسرة في أسبوع.. "ولاء" بعد 3 أشهر: "لسه آنسة وحماتي بتقولي مستعجلة على إيه".. "فاطمة": "اتقبض عليه فى شقة دعارة قبل الزفاف بشهرين"

محكمة الأسرة
محكمة الأسرة

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق خلال هذا الاسبوع، باختلاف الأسباب والدوافع، أبطال هذه القصص أشخاص عاديون، ولكن كتب لهم القدر أن تسجل أسماؤهم فى سجلات القضاء.

وترصد 'أهل مصر' أغرب القضايا التى طرأت على محكمة الأسرة هذا الأسبوع.

ولاء بعد 3 شهور زواج: "لسه آنسة وحماتي بتقولي انتى مش محترمة مستعجلة على إيه"

لم تتحمل 'ولاء' أكثر من 3 شهور من الزواج، لتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها مبررة ذلك بقولها '3 شهور من الجواز وأنا لسه بنت زى ما أنا، لأن مافيش علاقة كاملة بتحصل بيننا، واكتشفت انه مريض وهو عارف كدا ورفض يعترف، وطلبت منه يروح لدكتور ورفض ولما قولت لأهلى الحقيقة، إنى لسة آنسة حماتى اتجننت واتخانقت معايا وتقول لى انتى مش محترمة مستعجلة على إيه، وقالت كلام كتير مش كويس وأهلى أصروا إني أطلق منه'.

فاطمة: "اتقبض عليه فى شقة دعارة قبل الزفاف بشهرين"

مش قادر يستنى دى كلها شهرين ونتجوز، لكن هو مشي فى سكة الحرام والحمد لله ان ربنا كشف ستره وظهر حقيقته قبل ما نتجوز، وعرفنا انه اتقبض عليه فى شقة مفروشة، مع شلة فاسدة وكان ناوى يخبي علينا، لكن أخويا عرف من ناس صحابه، وصممت انى أطلق لأنى استحالة أعيش مع إنسان بالأخلاق دى، وسمعته بقت وحشة وعلى كل لسان'.. جاءت هذه الكلمات على لسان فاطمة وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عقد القرآن وقبل إتمام ليلة الزفاف بشهرين.

"هبة": "اكتشفت إنه بيطلع المصيف مع بنات مشبوهة"

لم تتخيل هبة صاحبة الـ 29 عاما، أن زوجها يخونها بهذا الشكل، حيث يوهمها بالذهاب للمصيف مع أصدقائه الرجال في العمل، للتخلص من ضغوط العمل، وتجهز له كل ما يلزمه من أجل قضاء وقت ممتع من أصدقاءه، ليغدر بها ويتفق مع فتيات للذهاب معه إلى شرم الشيخ أو الساحل الشمالى، لقضاء وقت فى الحرام داخل شقة إيجار أو شاليه مع أصدقاءه، لينكشف أمره وتعلم زوجته من رسائل على هاتفه بالأمرلتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 3 سنوات من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

ياسمين: "رفع عليا المطوة واتهمني بالخيانة"

'من أول ما اتخطبنا وهو دايما يسألني عن أدق التفاصيل حتى الخروج بمواعيد، وأنا فى بيت أهلي، ممنوع أنى أكلم أو أصاحب بنت غير لما يقبل هو، وكنت مخنوقة بتصرفاته فى فترة الخطوبة، وكنت هنفصل عنه، لكن أهلى وصاحباتى أقنعنونى أنه كدا فى الخطوبة كل الرجالة، وبعد الجواز مش هيبقي مهتم بحاجة'.

وتابعت ياسمين وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام واحد فقط من الزواج: 'أنا صدقتهم واكتشفت إنى كنت بكذب نفسي، وهو مريض بالشك والأوهام ودا اللى اكتشفته بعد الجواز، لحد ما اتجرأ ورفع عليا مطوة وجرحنى فى إيدى'.

هدى: "كسر صف سناني لما رفضت ياخد كل مرتبي"

لم تتخيل هدى أنها ستعيش حياة جحيم بهذا الشكل، إذ تزوجت لتكتشف أنها تعيش مع شبه رجل، يعتمد على راتبها وليس جزءا منه، ليأخذه ليسهر مع أصدقاء السوء في المقاهي والملاهي الليلية، ويتركها هي ورضيعها تقاسي مع الجوع، مما جعلها تأخذ قرارا بعدم إعطاءه أي أموال من راتبها التي تتعب طوال الشهر لكي تتحصل عليه، ليكون جزاءها العقاب والضرب المبرح الذي أودى بأسنانها الأمامية، مما جعلها تقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عامين ونصف من الزواج.

سلوى: "فيه علاقة مريبة بين جوزي ومرات أخوه"

'علاقته مع سلفتى مش مريحانى، حاسة إنها مش طبيعية أى حاجة تحصل معاه يتكلم معاها، مضايق فرحان لازم هى تعرف أول واحدة لدرجة إنى فى حاجات تخصه بعرفها منها، ولما أواجهه وأسأله يقول لى دى مرات أخويا الكبير وأنا بثق فى رأيها، وواخد عليها من أول ما اتجوزت، على الرغم إنها أصغر منه فى السن'.

'كمان طول ما جوزها موجود مش بيتكلم معاها، لكن فى غيابه هزار وضحك بشكل زايد عن الحد لحد ما بقيت مش قادرة أتحمل أعيش معاه بالشكل دا، وأنا جوايا إحساس إنى فى علاقة بينه وبين مراة أخوه'، نطقت بهذه الكلمات سلوى من داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام و3 شهور من الزواج.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة النصر والخليج (0-0) في الدوري السعودي (لحظة بلحظة) | محاولات من الخليج