اعلان

قضايا الخلع في أسبوع.. مها: "عاوزني أعمل عملية إجهاض عشان حامل في بنت.. وآلاء: "بيكلم بنات ومفهمهم إني مريضة"

محكمة الأسرة
محكمة الأسرة

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والقضايا باختلاف الأسباب والدوافع الخفية، من هذه الأسباب ما تدمع له العين ومنه الفكاهى، أبطال هذه القصص أشخاص عاديون مثلنا ولكن تعرضوا لظروف جعلت أسماءهم تكتب فى سجلات القضاء، ورصدت ' أهل مصر' بعض من هذه القضايا خلال الأسبوع الماضي.

آلاء: "بيكلم بنات وبيفهمهم إني مريضة ومش بيقدر يقرب مني"

لم تتخيل آلاء أن يذكر زوجها أمام الناس ما ليس بها ويكذب ويقول عليها أمام الفتيات أنها تعانى من مرض يمنع زوجها من الاقتراب منها، وأنه يعيش معها شفقة بسبب ابنهما لتكون هذه حيلته فى التعرف على فتيات عبر وسائل التواصل الاجتماعي والدخول معهن فى علاقات، خاصة المتزوجات والمطلقات، لتكتشف زوجته ما يفعله وتصر على إنهاء الحياة الزوجية بينهما، ولتقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد ٤ سنوات من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

إيمان تطلب الخلع: 'مبيخلفش وعايشة معاه جبر خواطر .. واكتشفت إنه بيخوني مع واحده مطلقه'.

'3 سنين مستحملة كل ظروفه ومش راضية اتطلق منه على الرغم إنه عنده مشاكل تمنعه من الخلفة ومحتاج وقت وعلاج، عشان مكسرش بخاطره ولا أزعله، على الرغم إنى مش مرتاحة معاه فى حياتنا الزوجية، لكن كنت بقول لنفسي اتحملى، لكن فى النهاية يكون جزاتي إنه يخونى مع واحدة ويعمل معاها علاقة فى بيتها'.. نطقت بهذه الكلمات 'إيمان' وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 3 سنوات من الزواج مبررة استحالة العشرة معه.

تهانى:"عايش في دور سي السيد وبيخليني اغسله رجليه"

' زهقت من تحكماته وانه عايش دور سى السيد، طول الوقت زعيق وشخط وإهانة وضرب بسبب ومن غير سبب، ممنوع أعرف هو فين أو أمسك موبايله أو اسأله على أى حاجة مع أهله، وكل دا وعايزنى أعيش جارية ليه وبعد ما يضربنى يأمرنى أجيب مياه يغسل رجله وكل كلمة أنا راجل البيت وانتى تسمعى وتنفذي من سكات، لحد ما رفضت أعيش جارية بالشكل دا وطلبت الطلاق'.. جاءت هذه الكلمات على لسان 'تهانى' وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد عام فقط من الزواج .

مها: "عاوزني أعمل عملية إجهاض عشان حامل في بنت"

'مش عارفة ذنبي إيه في إني أكون حامل في بنت، دى إرادة ربنا وكنت فاكرة أنى هيغير وجهة نظره في خلفة البنات لما يعرف إني حامل في بنت لكن للأسف اتفاجئت أنه اتخانق معايا لدرجة أنه يضربني عشان أجهض الطفلة لأنه بيكره خلفة البنات، من كتر اللي بيعمله في بنات الناس خايف يترد في بنته ودا اكتشفته بعد الزواج انه بيكلم بنات ويصاحب وعلاقات في الحرام'.. نطقت بهذه الكلمات مها وهي داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع من زوجها بعد 10 شهور من الزواج مبررة استحالة العشرة معه بعد أن أصر على إجهاض طفلتهما.

سحر: "أمه منكدة عليا حياتي"

'حماتي بتغير مني على جوزي بطريقة مش طبيعية، وحجتها أن ابنها الوحيد وتقول لي أنا أولد وأكبر وأربي وأنتي تاخديه يدلعك على الجاهز'، بهذه الكلمات وصفت 'سحر' حياتها من داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع بعد زوجها من عام و4 أشهر، مبررة استحالة العشرة معه بسبب والدته وضعف شخصيته أمامها.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً