اعلان

يوم الام | ست الحبايب وامي يا ملاكي.. أغاني احتفلت بـ عيد الام

الام
الام

يحتفل العالم العربي، اليوم السبت 21 مارس بـ عيد الأم أو يوم الأم ، اعترافًا بالوفاء، ومن باب رد الجميل لـ ست الحبايب ، وكل أم ساهمت في تربية أبنائها وأنشأت أجيالا، وساهمت في تنمية المجتمع.

أجمل أغاني عيد الأم

اقرأ أيضًا: Google جوجل يحتفل بعيد الأم 2020 بتغيير خلفيته لـ"عباد شمس"

يوم الأم

وترصد 'أهل مصر'، أشهر الأغاني التي احتفت بـ ست الحبايب في يوم الأم ، وجسدت معاني الوفاء والاعتراف بالجميل، وأجمل أغاني عيد الأم التي استخدمت في الاحتفالات الرسمية والعامة، وربما تستخدم بشكل يومي في الشوارع والمنازل.

ست الحبايب

وتتربع أغنية ست الحبايب، رائعة فايزة أحمد، عرش الأغاني التي جسدت معنى الوفاء والمحبة للأم، وهي من تأليف حسين السيد وألحان محمد عبد الوهاب.

وجاءت كلمات أغنية ست الحبايب: 'ست الحبايب ياحبيبة .. يا أغلى من روحى ودمى ياحنينة وكلك طيبة ..يارب يخليكي يا أمي.. زمان سهرتي وتعبتي وشلتي ..من عمرى ليالى ولس برضه دلوقتى .. بتحملي الهم بدالي انام وتسهري وتباتي تفكري .. وتصحي من الأذان وتيجي تشقري تعيشي لى ياحبيبتي يا أمي .. ويدوم لى رضاكي أنا روحي من روحك انت .. وعايشه من سر دعاكي بتحسي بفرحتي قبل الهنا بسنة .. وتحسي بشكوتي من قبل ما احسها لو عشت طول عمرى اعد جمايلك .. الغاليه علي لجيب منين عمر يكفي .. والاقي فين أغلى هدية نور عيني ومهجتي وحياتي ودنيتي .. لو ترضي تقبلهم دول هديتي'.

اقرأ أيضًا: "التخالط مضر".. رسالة تحذيرية من وزيرة الصحة إلى الأبناء في عيد الأم (فيديو)

أمي يا ملاكي

وتعد أغنية أمي يا ملاكي للفنانة اللبنانية فيروز، من أهم الأغاني التي احتفت بالأم، وهي من كلمات سعيد عقل، ألحان الأخوين الرحباني.

وتقول كلمات أغنية أمي يا ملاكي: 'أمي يا ملاكي يا حبي الباقي الى الأبد.. ولا تزل يداك أرجوحتي و لا أزل ولد.. يرنو إلى شهر و ينطوي ربيع.. أمي و أنت زهر في عطره أضيع.. و إذ أقول أمي أفتن بي أطير.. يرف فوق همي جناح عندليب.. أمي يا نبض قلبي نداي إن وجعت.. وقبلتي و حبي أمي إن ولعت.. عيناكِ ما عيناكِ أجمل ما كوكب في الجلد.. أمي يا ملاكي يا حبي الباقي إلى الأبد'.

أغنية يا ما

كما اشتهرت أغنية يا ما ، للفنان محمد فؤاد، وتم استخدامها بشكل كبير في احتفالات يوم الأم ، وهى من كلمات هانى عبد الكريم، وألحان وليد سعد، وتوزيع أحمد إبراهيم.

وتقول كلمات أغنية ياما: 'ياما يا نور عينيا الله يخليكي ليا ويزيد خيرك عليا روحي تزيد ارتياح.. بركة دعاكي تحمي روحي وتعلي اسمي وان ضاقت بيا ياما بلقي في حضنك براح.. يا أحلى كلمة طعمها حلو في لساني حبك في قلبي مش هيبقي لحد تاني.. وطريقي سهل حياتي حلوة وانتي فيها ولقتني لما قلبي جيه يختار حبيبة فيها من ملامحك.. ياما حنان معجون بطيبة وكل ما تحبك زيادة هموت عليها.. يا احلي كلمة طعمها حلو في لساني حبك في قلبي مش هيبقى لحد تانى.. وطريقي سهل حياتى حلوة وانتي فيها ولقتني لما قلبي جه يختار حبيبة.. فيها من ملامحك ياما حنان معجون بطيبة وكل ما تحبك زيادة هموت عليها.. الله عليكي ياما وانتي لمانا لمه ضحكة في عينيكي ياما تسوي كل الحياة.. انتى كل اللي لينا حضن مضلل علينا ومطمنا وحمينا ومحسسنا بدفا'.

اقرأ أيضًا: بطوق الياسمين.. داليا البحيري تحتفل مع ابنتها بـ عيد الأم (صور)

الست دي أمي

أغنية الست دي أمي للفنان خالد عجاج، من كلمات مجدي النجار، وألحان رياض الهمشري، وتوزيع عمرو عبد العزيز.

وجاءت كلمات أغنية الست دي أمي كالتالي: ' الست دى أمي شقيانه طول عمرها ماشالتش غير همي وانا اخر صبرها.. الست دى امى شقيانة طول عمرها ماشلتش غير همى وانا اخر صبرها.. طول عمرى متربى ف خيرها هى الوحيده مفيش غيرها.. طول عمرى متربى ف خيرها هى الوحيده مفيش غيرها.. الجنه تحت اقدامها وانا لو اعيش خدمها مش هوفى أجرها.. الست دى امى شقيانه طول عمرها ماشلتش غير همى وانا اخر صبرها.. الست دى اللى وعيت ليها اول ما شوفت بعينى النور.. اول مرايه اشوف فيها طعم الحنان ف عينها بحور.. الست دى تعبت ربت وتحملت ظلم الأيام.. ع صدرها كنت متبت ع حجرها في الجنة بنام.. الست دى امى الست دي أمي'.

ست الناس

وطرح مؤحرًا النجم حماده هلال أغنية ست الناس ، بمناسبة عيد الأم 2020، وهي من كلمات هشام عبدالحليم، وألحان حسن سراج، وتوزيع أحمد عادل.

وتقول كلمات أغنية ست الناس: ' فتحت عنيا ع الدنيا لقيتك انتي شايلاني.. مشيت خطوة ورا التانية ومش سايباني سانداني.. جريت ولعبت واتنططت واتدلعت على حسك.. وأول اسم لما نطقت واتكلمت كان اسمك.. فتحت عنيا ع الدنيا لقيتك انتي شايلاني.. مشيت خطوة ورا التانية ومش سايباني سانداني.. جريت ولعبت واتنططت واتدلعت على حسك.. وأول اسم لما نطقت واتكلمت كان اسمك.. يا أكتر حد دلعني وفتحلي قلبه وسمعني.. وعارف إيه بيوجعني.. ده أول حض كان بيضم في الدنيا دي كان حضنك.. يا ست الناس يا واخدنا وضمانا في حضنك ضم.. يا ست الناس يا لمانا وحسانا يا أم بمعني كلمة أم.. يا ست الناس يا واخدنا وضمانا في حضنك ضم.. يا ست الناس يا لمانا وحسانا يا أم بمعني كلمة أم.. يا فاكرانا ومنسية وواخدانا الحياة منك.. قساوتك فيها حنية علشان من ورا قلبك.. ومبنعرفش غلاوتنا مهما وصفتي وحلفتي.. غير لما بنشوف خلفتنا بنعرف اد ايه تعبتي.. يا فاكرانا ومنسية وواخدانا الحياة منك.. قساوتك فيها حنية علشان من ورا قلبك.. ومبنعرفش غلاوتنا مهما وصفتي وحلفتي.. غير لما بنشوف خلفتنا بنعرف اد ايه تعبتي.. يا أكتر حد دلعني وفتحلي قلبه وسمعني.. وعارف إيه بيوجعني.. ده أول حضن كان بيضم في الدنيا دي كان حضنك.. يا ست الناس يا واخدنا وضمانا في حضنك ضم.. يا ست الناس يا لمانا وحسانا يا أم بمعني كلمة أم.. يا ست الناس يا واخدنا وضمانا في حضنك ضم.. يا ست الناس يا لمانا وحسانا يا أم بمعني كلمة أم'

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً